LazAir Renoverings Projekt  2005 -200?

UL

     Följetong:  "Att renovera ett gammalt flygplan"
 
       A totally restoration of a twin Lazair in Sweden
       Lots of international visitors might tempt me to translate this page to english!
 
         -  LazAir forum  på pilotmagazinet.se
         -  Lazair Force
         -  Lazair.com
 
      ROTAX AirCraft Engines
 
 
       


 
 Dale Kramer (Konstruktören) Uppvisningsflyger i Canade med sin Twin Lazair 
   
 
   
   
 
   
   
 
   
   
 

 

 Det var en gång ett gammalt flygplan ......  
     
 Det började sommaren 2005    
 (Tyvärr har jag ingen bild på kärran i hopmonterat skick!)    
 (Nu ligger hon utsprid på Motorcentralen i Malmö)    
   
och jag snubblade över en 2 sitsig lazair från 1984 en av 15 kvarvarande av 45 tillverkade,jag var tvungen att köpa den.    
     
   

Här står vingarna i väntan att bli omklädda, matrialet är "tedlar".
De tidigare lazair planen var klädda i "mylar" vilket jag kommer att använda vilket är –
Kristallklar duk. OBS  en vinge väger 9kg !

   
     
   
Lite data :

Max flygvikt : 326 kg
Tomvikt : 134 kg
Bränsle : 20 liter
Max tillsatsvikt : 192 kg
Spännvidd 11580 mm
Längd : 4270 mm
Höjd : 1920 mm
Max vne : 60 mph
Max vno : 31 mph
Max va : 40 mph
Max stighastighet : 360 ft/min
Startrullsträcka : 60 met

 

   
     
   
Som ni kan se är det dubbelkomando i denna lazair denna maskin är egenteligen avsedd för skolning.    
     
   
Här är en av dom franska jpx motorerna innan blästring och renovering.
Den är på 425cc och 22hk
   
     
   

Lite delar från motorerna i väntan på renovering.

   
     
   

Nyblästrad! lite skillnad från den förra bilden,cylindrarna var tyvärr skadade pga felaktig moment dragning av topplocken - skandal -
Cylindrarna måste skickas till england för nicasilbehandling.

   
     
   

Motorfäste innan rengöring och montering av nya motorkuddar.

   
     
   

Demotering av tedlar, demontering av spryglar,byte av hela vinginfästningen pga sprickor (hård landning). Vingarna är i särklass det största jobbet på denna maskin.

   
     
 2006 ...    
     
     
   

Skevroder för demontering,polering,målning,och omklädning.

   
     
   

Här står vingbalken i stativ jag har tillverkat (lättare att jobba) vingbalkarna skall BARA rengöras ordentligt.

   
     
   
Här har vi alla spryglar som skall rengöras och målas. Hade dom varit 1 gram lättare så hade dom svävat i luften VÄGER INGETING !.    
     
   

Här har vi ett motorfäste och en vinginfästning det är denna vinginfästning som måste bytas pga sprickor.

   
     
   
     
     
   
     
     
   
Nya aluminium plåtar från USA    
     
     
   
Här har vi ett motorfäste regjort och med nya gummi upphägningar.    
     
   

Här har vi båda vevaxlarna riktade och med nya lager och brickor dom var stiftade på propeller sidan och –  Behövde gnistas ut.

   
     
     
  2007...    
     
   
Äntligen kan jag börja att montera ihop första vinghalvan
Nya vingtippar i plast från USA.
   
     
   
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

Fortsättning Följer

   
     

Mail To  motorcentralen@comhem.se

   
     

to be continued.

   
     
     
     
     

 

Denna sida senast uppdaterad:  13 mar 2007 01:30